Wróć do oferty

Szkolenia dedykowane
Prawo w biznesie

Prawne aspekty zawierania umów handlowych - zakupy w przedsiębiorstwie

Zapraszamy Państwa do kontaktu z nami. Z przyjemnością odpowiemy na wszystkie pytania.
Prawne aspekty zawierania umów handlowych - zakupy w przedsiębiorstwie

Cele szkolenia:

Głównym celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom niezbędnej wiedzy i najistotniejszych zagadnień dotyczących zasad konstruowania i zawierania umów w taki sposób, aby ich działania ograniczały ryzyko strat finansowych ponoszonych przez przedsiębiorstwo w wyniku złej konstrukcji bądź interpretacji zapisów umownych.

Ponadto uczestnicy szkolenia:

  • Zapoznają się z zasadami prawa cywilnego
  • Zdobędą umiejętności pozwalające im konstruować proste umowy cywilnoprawne (np. sprzedaży, o dzieło, zlecenia)

Korzyści z udziału w szkoleniu:

Dzięki uczestnictwu w szkoleniu każdy uczestnik:
  • Otrzyma niezbędne kompendium wiedzy umożliwiające rozstrzyganie nieskomplikowany sytuacji prawnych
  • Otrzyma wiedzę pozwalającą na identyfikowanie w zapisach umownych ewentualnych ryzyk grożących stratami finansowymi
  • Zdobędzie wiedzę pozwalającą na bezpieczniejsze zawieranie umów cywilnoprawnych także w życiu prywatnym

Program szkolenia:

Podstawy prawoznawstwa

  • System prawa w Polsce – uwagi ogólne
  • Źródła prawa polskiego i europejskiego
  • Gałęzie prawa – omówienie (prawo cywilne, administracyjne, karne)
  • Organizacja wymiaru sprawiedliwości w Polsce

Celem tej części szkolenia jest wprowadzenie uczestników szkolenia poprzez prezentację najważniejszych zasad prawa obowiązujących w obrocie handlowym, a więc na gruncie prawa cywilnego.

 

Wprowadzenie do prawa cywilnego

  • Czynności prawne
  • Zawarcie umowy
  • Forma czynności prawnej
  • Wady oświadczeń woli
  • Warunek
  • Przedstawicielstwo (prokura)
  • Termin
  • Przedawnienie

Celem tej części szkolenia jest wyjaśnienie najważniejszych pojęć z zakresu prawa cywilnego, których prawidłowe rozumienie jest niezbędne do konstruowania treści umów oraz rozumienia przedkładanych przez kontrahentów projektów umów.

 

Wprowadzenie do zobowiązań

  • Swoboda umów i jej prawne granice
  • Bezwzględna i względna nieważność umowy
  • Obrót gospodarczy z profesjonalistami i konsumentami (niedozwolone klauzule umowne)
  • Umowy nazwane i nienazwane - omówienie
  • Redagowanie tekstu umowy

Celem tej części szkolenia jest omówienie podstawowych zasad prawa zobowiązań, a więc tych instytucji praw cywilnego, które dotyczą bezpośrednia konstruowania umówi, zawierania i wykonywania ich postanowień.

 

Kontrahent

  • Rodzaje podmiotów zdolnych do kontraktowania
  • Zasady reprezentacji kontrahentów
  • Weryfikacja danych kontrahenta przy wykorzystaniu powszechnie dostępnych danych i rejestrów (KRS)
  • Skutki zawarcia umowy z osobą nieuprawnioną do reprezentacji

Celem tej części szkolenia wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania kontrahenta (przedsiębiorcy) w zależności od konstrukcji prawnej (spółki prawa cywilnego, spółki prawa handlowego, inne podmioty prawa)

 

Klauzule umowne

  • Klauzule dotyczące przedmiotu umowy
  • Klauzule dotyczące terminu wykonania umowy
  • Klauzule dotyczące wynagrodzenia i płatności
  • Klauzule ochronne i dotyczące osób trzecich
  • Klauzule dotyczące transportu i przejścia ryzyka
  • Klauzule reklamy i marketingu
  • Klauzule dotyczące praw autorskich
  • Klauzule na wypadek niewypłacalności (upadłości) kontrahenta
  • Klauzule ograniczające konkurencje
  • Klauzule poufności

Celem tej części szkolenia jest omówienie celowości i formy najczęściej spotykanych
w obrocie prawnym klauzul umownych i konsekwencji ich stosowania bądź niestosowania
w zapisach umowy. 

 

Czas trwania umowy

  • Rozwiązanie umowy
  • Skutki zerwania umowy
  • Umowne prawo odstąpienia
  • Zmiana postanowień umowy

W tej części szkolenia omówione zostaną kwestie dotyczące czasu trwania umowy, jej wygaśnięcia oraz przyczyn przedterminowego jej rozwiązania (odstąpienie od umowy) oraz przesłanek i skutków takich działań.

 

Zabezpieczenie wykonania umowy

  • Zastaw
  • Hipoteka
  • Zadatek
  • Kara umowna
  • Rękojmia
  • Gwarancja jakości
  • Zastrzeżenie własności rzeczy sprzedanej
  • Solidarna odpowiedzialność inwestora i wykonawcy wobec podwykonawcy
  • Poręczenie
  • Gwarancja bankowa
  • Dobrowolne poddanie się egzekucji w akcie notarialnym
  • Weksel (in blanco)

W tej części szkolenia omówione zostaną możliwe rozwiązania prawne, których zastosowanie w treści umowy pozwala na ograniczenie ryzyka niewykonania przez kontrahenta zobowiązania, a tym samym straty finansowej jednej ze stron umowy.

 

Odpowiedzialność za naruszenie postanowień umowy

  • Skutki niewykonania postanowień umowy
  • Wykonanie zastępcze
  • Postępowanie upominawcze i nakazowe
  • Postępowanie egzekucyjne

W tej części szkolenia omówione zostaną konsekwencje prawne niewykonania zobowiązania wynikającego z umowy. Przedstawione zostaną podstawowe zasady postępowań przesądowych i sądowych oraz możliwe drogi mediacji.

Metodyka szkolenia:

Szkolenie będzie realizowane za pomocą następujących technik i metod szkoleniowych:
  • Wykład / Prezentacja
  • Dyskusja
  • Ćwiczenia indywidualne i grupowe
  • Analiza dokumentów
  • Studium przypadków

Prowadzący szkolenie:

Absolwent prawa i nauk politycznych. Działalność szkoleniową i doradczą prowadzi od 2001 roku. Specjalizuje się w szkoleniach prawnych i projektach doradczych z zakresu zarządzania sprzedażą, polityki compliance. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w obszarze specjalistycznych szkoleń z zakresu prawa. Posiada duże doświadczenie w zakresie doradztwa prawnego oraz opracowywania umów handlowych. Od 2000 roku związany z Federacją Konsumentów jako prezes, a obecnie wiceprezes krakowskiego oddziału. Zajmuje się też dydaktyką na jednej z krakowskich uczelni wyższych.